maandag 26 november 2012

Schone energie, een vooruitziende blik?



Op dit moment is er in Nederland een discussie aan de gang over de bouw van een kolengestookte energiecentrale in de Eemshaven (Noord-Nederland). Er zijn mensen tegen en er zijn mensen voor. Maar wat is nu precies goed hieraan? In dit stuk zal ik mijn voor en tegens uitspreken en ik hoop dat u het daar mee eens bent.

Een aantal jaren geleden is RWE/Essent in de Eemshaven begonnen met de bouw van een energiecentrale die gestookt wordt door middel van kolen.
Kolen zijn op dit moment een vrij algemeen te verkrijgen fossiele  brandstof waar men niet heel veel moeite voor hoeft te doen om het te winnen. Maar het gevaar schuilt in het gedeelte van fossiele brandstof. Want dat betekend dat het ooit een keer opraakt. En wat doet men dan? En wanneer raakt het op? Dit zijn vragen die op dit moment nog niet beantwoord kunnen worden, maar die wel van belang zijn in dit verhaal.
De raad van state (Nederlands hoogste Rechtsorgaan) heeft laatst besloten om de vergunning van de bouw voor de energiecentrale in te trekken. Maar RWE/Essent heeft besloten om ondanks het verbod toch door te gaan met bouwen, gesteund door de Nederlandse overheid en de Friese en Groningse provincie. Nu heb ik het sowieso al niet meer zo op onze overheid maar dat komt in een andere blog wel tot uiting. Wij worden als gewone burgers al vrij snel op de vingers getikt als wij iets verkeerds doen. Nu heeft een rechter besloten dat het ook niet toegestaan is om te bouwen danwel gebruiken. Maar men gaat gewoon door met bouwen en daarbij zelfs gesteund door provinciale en nationale overheid. Die de uitspraak van het hoogste rechtsorgaan van ons land gewoon naast zich neer leggen.
Dit is mijn eerste punt van bezwaar. Want wij hoeven dat als gewone burgers niet te proberen want dan worden we bestempeld als criminelen en/of krijgen we gelijk een proces aan onze broek. Maar wanneer het om het grote geld (lees ± €3.000.000.000) gaat van een bedrijf dat investeert dan mag het allemaal wel? Dit is een hele kromme redenatie en een gruwelijke vergissing van de overheid. Die hiermee bewijst dat de regels in Nederland rustig geschonden kunnen worden.
Noot: Op de website van essent staat te lezen dat de nederlandse overheid volledig mee zal werken aan het op orde brengen van de vergunningen zodat men zo snel mogelijk kan beginnen. Ik citeer: Minister Verhagen (EL&I) geeft aan dat de uitkomsten van nader onderzoek nieuwe vergunningverlening voor de elektriciteitscentrale van RWE/Essent in de Eemshaven niet in de weg zullen staan. Hier maak ik uit op dat de minister ongeacht de uitkomsten het liefst alle vergunningen zo spoedig mogelijk weer wil afgeven. Dit lijkt mij nog krommer dan krom!

De centrale die in de Eemshaven gebouwd wordt is bedoeld voor het exporteren van energie naar bv. Noorwegen en andere landen. De energie die er gecreëerd wordt is dus nimmer voor de Nederlandse markt bestemd. Waarom moet men dan zo’n grote centrale in Nederland bouwen die puur bestemd is voor export? Er wordt wel aangegeven dat de Nederlandse stroom relatief goedkoop is in vergelijking met andere. Maar is dat de reden waarom Nederland dan maar weer een grote centrale neer moet zetten?
Mijn punt hierin is dat men moet kijken naar de toekomst en niet naar het verleden. Ik krijg persoonlijk steeds meer het idee dat de bestuurders in Nederland steeds meer zich willen bewijzen en hun naam willen vestigen in de Nederlandse geschiedenis d.m.v. grote projecten. En ik moet toegeven dat er ook goede projecten zijn geweest (deltakeringen, maaslaentkering enz.) maar wanneer het om energie gaat maakt men steevast de verkeerde keuzes. Dat is tenminste hoe ik het interpreteer want de bewindsmannen zien alleen maar het grote geld wat binnen komt en kijken minder of niet naar de lange termijn en de milieu overwegingen.

Wanneer stopt men nu een keer met investeren in grote projecten die veel geld kosten maar die vooral bedoeld zijn voor de korte termijn. En investeert men in projecten die milieu neutraal of milieuvriendelijk zijn. En die ook voor de lange termijn zeer veelbelovend zijn.

Een veelgehoorde klacht/opmerking op vele forums over de energiecentrales t.o.v. de schone energie is dat bijvoorbeeld zonnecellen veel geld kosten en dat er belangrijke componenten gemaakt worden van schaarse materialen. Maar wanneer men investeert in onderzoek naar goedkoop alternatief materiaalgebruik i.p.v. de vervuilende energiecentrales de hand boven het hoofd te houden. Dan pas zal Nederland een land worden dat voorop loopt in de ontwikkeling van schone energie. En dan zal men ontdekken dat er een grote bereidwilligheid is bij de Nederlandse bevolking om bv. zonnecellen aan te schaffen. En dan zijn er weer minder centrales nodig voor onze eigen energie voorziening waardoor we de overgebleven energie kunnen opslaan in grote accu’s of exporteren naar andere landen.
Een andere veelgehoorde klacht over zonnecellen is dat mensen die er thuis één of meerdere hebben aangeschaft de overgebleven energie niet het net kunnen opbrengen omdat het net al vol zit. Wat er in feite gebeurd is dat de grote bedrijven (lees: vervuilende energiecentrales) voorrang krijgen bij het leveren van energie. Omdat dat tenminste geld oplevert. Want wanneer de mensen met hun zonnecellen energie gaan leveren levert het niks op. Sterker nog, het kost de bedrijven geld omdat ze minder energie kunnen leveren en ze moeten de energie van de mensen thuis gaan transporteren.

Nederlandse overheid wordt wakker! Denk aan onze toekomst i.p.v. aan het grote geld van gisteren.

Deze blog is geschreven door Solle050, deze blog mag onbeperkt worden gebruikt, mits er geen commerciële redenen zijn. Wanneer deze blog vermenigvuldig wordt, dan moet mijn naam en mijn blogpagina vermeld worden!

1 opmerking:

  1. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen